sobota, 14 grudnia 2019

17 KFG- moja mini relacja z festiwalu górskiego w Krakowie

W dzisiejszym wpisie opowiem Wam o 17-tej edycji Krakowskiego Festiwalu Górskiego, a dokładniej o sobotnich spotkaniach, w których mogłam wziąć udział. 

Co roku w pierwszy weekend grudnia, w Krakowie, w budynku Uniwersytetu Ekonomicznego, który jest organizatorem festiwalu, odbywa się festiwal poświęcony górom i wszystkiemu co jest z nimi związane. Można wziąć udział w bezpłatnych prelekcjach, warsztatach, spotkaniach literackich, a także obejrzeć filmy o tematyce górskiej wyświetlane w ramach Polskiego Konkursu Filmowego i Międzynarodowego Konkursu Filmowego.

Festiwal trwa 4 dni, od czwartku do niedzieli. W tym roku udało mi się być na festiwalu tylko w sobotę, z czego i tak jestem zadowolona przy obecnych obowiązkach. 

W czwartek 5 grudnia w ramach festiwalu, w kinie "Kijów" odbyły się pokazy filmowe w ramach konkursu międzynarodowego. W piątek wydarzenia przeniosły się do Centrum Kongresowego ICE, gdzie można było wziąć udział w licznych prelekcjach i spotkać m.in. Rafała Fronię, Kamilę Kielar, Leszka Cichego czy też Piotra Pustelnika. Nie zabrakło także gości z zagranicy i wielu ciekawych pokazów filmowych.

Sobota i niedziela to spotkania na Uniwersytecie Ekonomicznym. 

Udział w festiwalu rozpoczęłam od spotkania z alpinistą i pisarzem Andym Kirkpatrickiem. Spotkanie prowadziła Ilona Łęcka.

Spotkanie z Andym Kirkpatrickiem w jednej z uniwersyteckich sal

Spotkanie było bardzo interesujące i zabawne. Widać, że Andy Kirkpatrick ma ogromny dystans do siebie i do życia. Zapytany o to, czy woli pisać książki czy się wspinać odpowiedział, że woli pisać książki :) Głównym tematem spotkania były właśnie książki napisane przez Andy'ego m.in." Psychovertical. Przestrzeń obłędu", który chętnie odpowiadał na zadawane pytania. Po spotkaniu można było porozmawiać z alpinistą, a także zdobyć autograf na jego książkach.

Następnie w tej samej sali pawilonu sportowego odbyło się spotkanie pt." Dwóch panów, trzy bieguny", w którym wzięli udział: Marek Kamiński, Leszek Cichy, a także autorka książki "Trzy bieguny"- Julia Hamera. Na spotkaniu była promowana książka pani Julii. Oprócz tego można było wysłuchać ciekawych anegdot na temat wypraw obu panów, obejrzeć filmiki ze zdobycia Masywu Vinsona na Antarktydzie, a także usłyszeć fragment książki. Ciekawe opowieści i świetne poczucie humoru polskich zdobywców sprawiło, że spotkanie było bardzo udane.

Na zdjęciu od lewej: prowadzący spotkanie Paweł Pawlica, Marek Kamiński, Leszek Cichy, Julia Hamera


Po spotkaniu goście podpisywali swoją wspólną książkę, a także inne które napisali. Dzięki temu udało mi się podpisać książkę Marka Kamińskiego pt." Moje życie polarnika", która jest w kolejce do przeczytania w 2020r. Jeżeli będziecie mieli kiedykolwiek możliwość wzięcia udziału w takim spotkaniu to jak najbardziej polecam:)

Marek Kamiński podpisuje swoją książkę
Leszek Cichy i Julia Hamera


Po podpisaniu książki zrobiłam sobie krótką przerwę i poszłam na hall pawilonu sportowego, gdzie odbywał się kiermasz, który towarzyszył wydarzeniu, na którym można było znaleźć odzież, obuwie i sprzęt górski firm Marmot, Cumulus, Mammut, Brubeck i innych. Oprócz tego pojawiły się stosika z książkami, czasopismami  i pamiątkami z Nepalu . W tym roku było wyjątkowo dużo stoisk i wielu chętnych. Ceny były dosyć wysokie, ale nie ma się co dziwić w końcu odzież i sprzęt górski do najtańszych nie należą. 

Kiermasz odbywał się także na drugim piętrze, gdzie swoje stoisko miało GOPR. Można było na nim spotkać pewnego, futrzanego uczestnika :)

Pies GOPR na festiwalu


Tego dnia wzięłam udział w jeszcze jednym spotkaniu o nazwie "O górach, morzu i życiu" z Moniką Witkowską- himalaistką, żeglarką i podróżniczką. Spotkanie prowadziła Beata Słama. Pani Monika opowiadała o swoich dwóch największych pasjach: wspinaniu i żeglarstwie. Są one dla niej tak samo ważne i wymagają tak samo silnej psychiki, odwagi, determinacji. Podczas wydarzenia można było też posłuchać o jej wyprawach w Himalaje. Himalaistka zdradziła też, że pod koniec przyszłego roku prawdopodobnie ukaże się jej kolejna książka traktująca o wyprawie na Lhotse. Była to niezwykle ciężka wyprawa, przewyższająca trudnościami zdobycie Manaslu. Na koniec spotkania oprócz pytań, pani Monika opowiedziała dlaczego nie korzysta z crowdfundingu i zdradziła, że na razie planuje odpocząć od wypraw i skupić się na książce.

Spotkanie z Moniką Witkowską


Po spotkaniu miałam okazję zdobyć autograf na książce pt."Z plecakiem przez świat. Vademecum podróżnika". Monika Witkowska odwiedziła już ponad 180 państw świata, a książka zawiera różne porady i ciekawostki podróżnicze. Mam nadzieję, że przydadzą mi się one w odkrywaniu świata z plecakiem.

Monika Witkowska podpisuje swoją książkę o podróżach


Mój czas na festiwalu dobiegł końca, czego ogromie żałowałam. Może za rok uda mi się ponownie wybrać na to wydarzenie. W KFG brałam udział 3 lata z rzędu i chętnie wezmę w nim udział ponownie. Wam też go bardzo serdecznie polecam. Mnóstwo prelekcji, świetna atmosfera, fantastyczni goście i dużo filmów sprawią, że pokochacie tematykę górską i zamarzycie o własnej wyprawie.

Więcej informacji na temat samego festiwalu, cenach biletów możecie szukać na stronie festiwalu. Cennik, program i możliwość zakupu biletów pojawi się prawdopodobnie w połowie listopada 2020r. Jeżeli jesteście zainteresowani to warto zapamiętać tę stronę.

Do zobaczenia wkrótce, Ola

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz