wtorek, 17 marca 2020

Moja wielka kolekcja pocztówek ze świata (2020r.)

Niespełna 5 lat temu, kiedy byłam bardzo zaangażowana w postcrossing (wymaina pocztówek z użytkownikami z całego świata) postawiłam sobie cel zebrania pocztówek z minimum 100 państw i terytoriów zależnych na świecie. W lutym 2020r. udało mi się zrealizować ten cel. Nie było łatwo, ponieważ Polska jest dosyć popularnym krajem, jeśli chodzi o wysyłanie pocztówek, więc dużo osób nie chce kartek naszego kraju.

Od jakiegoś czasu jestem bardzo mało aktywna w serwisie postcrossing, ale nie zaprzestałąm wymian prywatnych z miłośnikami postcrossingu. Postcrossingiem zajmuję się już od około 6 lat. Jednak wymiany poza tą stroną realizuję od roku czasu. W tym wpisie chciałabym się z Wami podzielić zdjęciami moich pocztówek ze wszystkich kontynentów. Będzie to tylko niewielka część mojej kolekcji. Wszystkie te pocztówki są wypisane, ze znaczkami i nie obejmują pocztówek przywiezionych z moich podróży.

Obecnie moja kolekcja zagranicznych pocztówek (wypisanych, ze znaczkiem), sięga liczby 400.

1) EUROPA

Jeżeli chodzi o nasz kontynent, to pocztówki z europejskich państw jest zdobyć najłatwiej. Większe trudności sprawiają za to terytoria zależne, z których pozyskanie kartek graniczy z cudem.

Na chwilę obecną posiadam pocztówki wypisane i ostemplowane z 41 państw Europy (41/46) i tylko 2 z terytoriów zależnych (2/10).

Europejskie kraje, z których jeszcze nie posiadam pocztówek to:
- Monako
- Andora
- Dania (Byłam w Danii, ale posiadam w swojej kolekcji tylko czyste pocztówki)
- Bośnia i Hercegowina
- Albania

Posiadane terytoria zależne: Wyspa Man- należąca do archipelagu Wysp Brytyjskich oraz Guernsey.

Perełką w mojej kolekcji jest pocztówka z Wysp Alandzkich należących do Finlandii (nie jest ona w wykazie terytoriów zależnych świata).

Najwięcej pocztówek mam z Niemiec i Rosji (około 1/4 mojej kolekcji).

Część kolekcji z państw europejskich: Polska, Holandia, Ukraina, Szwajcaria, Czechy

Niewielka część kolekcji pocztówek z Niemiec. Niemcy to kraj, który ma jedne z najładniejszych pocztówek
Część kolekcji pocztówek: Austria, Białoruś, Wielka Brytania, Irlandia, Francja
Część kolekcji pocztówek: Belgia, Słowenia, Słowacja, Islandia, Rumunia, Bułgaria, Serbia, Chorwacja
Część kolekcji pocztówek z Malty, San Marino, Włoch, Hiszpanii, Guernsey, Łotwy, Norwegii i Finlandii
Niewielki wycinek mojej kolekcji kartek z Rosji


2) AZJA

To drugi kontynent, z którego mam najwięcej pocztówek. Najtrudniejsze do zdobycia są dla mnie pocztówki z Bliskiego Wschodu, krajów Zatoki Perskiej i oczywiście Korei Północnej.

Posiadam w swojej kolekcji pocztówki z następujących państw i terytoriów zależnych (z wielu z nich mam więcej niż jedną pocztówkę):

Armenia, Azerbejdżan, Brunei, Chiny, Filipiny, Gruzja, Hong Kong, Indie, Indonezja, Izrael, Japonia, Jordania, Kambodża, Kazachstan, Kirgistan, Korea Płd., Laos, Malediwy, Malezja, Makao, Singapur, Sri Lanka, Tadżykistan, Tajlandia, Tajwan, Wietnam.

Poniżej fragment mojej kolekcji pocztówek z państw i terytoriów azjatyckich.

Część kolekcji pocztówek z Gruzji, Armenii, Indii, Sri Lanki, Chin, Japonii, Tajwanu, Hong Kongu
Część kolekcji pocztówek z Azji: Korea Płd., Malediwy, Singapur, Kambodża, Brunei, Indonezja, Wietnam, Tadżykistan, Tajlandia


3) AFRYKA

Gdyby ktoś mnie zapytał z jakiego kontynentu najtrudniej zdobyć pocztówki, to zdecydowanie odparłabym, że z Afryki. Każdy wie jak ciężka jest sytuacja w Afryce. Tylko najbogatsi mogą pozwolić sobie na wysyłanie pocztówek. Alternatywą zostają podróżnicy, którzy za drobne wsparcie finansowe oferują pocztówki z Afryki.

Na tym kontynencie jest ponad 50 państw i kilka terytoriów zależnych.

Posiadam pocztówki z następujących:
Algieria, Ghana, Kamerun, Maroko, Reunion (terytorium zależne Francji), RPA, Senegal, Tunezja, Uganda. W drodze do mnie jest pocztówka z Gambii, która mam nadzieję nie zaginie jak jej poprzedniczka. Wszystkie te pocztówki wysłane zostały ze znaczkami z tych krajów.

Najbardziej marzy mi się zdobycie pocztówek z Nigerii, Tanzanii, Kenii, Namibii, Madagaskaru.


Cała kolekcja pocztówek z Afryki: Tunezja, Maroko, Reunion, RPA, Ghana, Algieria, Senegal, Uganda, Kamerun

4) AUSTRALIA I OCEANIA

O ile pocztówki z Australii i Nowej Zelandii łatwo zdobyć, tak pocztówki z Oceanii to naprawdę wyzwanie. W swojej kolekcji mam tylko jedną. Na wyspach jest bardzo mało postcrosserów, którzy nie chcą wymieniać się za pocztówki z krajów europejskich. Jedyną szansą są podróżnicy, którzy wyruszą w jakąś podróż w tamtym kierunku. 

Posiadam pocztówki z: Australii, Nowej Zelandii i Palau.

Moja uboga na razie kolekcja pocztówek z Australii i Oceanii


5) AMERYKA PÓŁNOCNA

Tutaj wyszczególniam tylko 3 państwa: Kanada, USA i Meksyk. Pozostałe państwa, które formalnie należą do Ameryki Północnej zaliczam do Ameryki Środkowej.

Pocztówki z Kanady i USA jest bardzo łatwo zdobyć. Ostatnio postawiłam sobie wyzwanie, żeby zdobyć pocztówki ze wszystkich stanów USA. Na razie w swojej kolekcji mam pocztówki tylko z 19 stanów.

Posiadane pocztówki z : USA, Kanada, Meksyk.

Kolekcja pocztówek widokowych z Kanady
Część kolekcji pocztówek z USA
Moja jedyna pocztówka z Meksyku. W chwili gdy ją otrzymałam nie podobała mi się, dopiero z czasem zaczęłam ją doceniać


6) AMERYKA ŚRODKOWA

Do Ameryki Środkowej zaliczam wszystkie kraje na południe od Meksyku, aż do Panamy. Formalnie Ameryka Środkowa to południowa część Ameryki Północnej.

Każda pocztówka z Ameryki Środkowej jest trudna do zdobycia. Przed wszystkim w państwach wyspiarskich żyje bardzo mało osób, a tylko niewielki odsetek zajmuje się postcrossingiem.

Do tej pory udało mi się zdobyć pocztówki z następujących państw i terytoriów:
Bahamy, Barbados, Belize, Grenada, Honduras, Kostaryka, Kuba, Portoryko, Salwador.
Z tych państw posiadam tylko po jednej pocztówce ze znaczkiem.

W drodze do mnie jest jeszcze m.in. pocztówka z Dominikany oraz Antriguy i Barbudy.

Cała kolekcja pocztówek z Ameryki Środkowej: Portoryko, Barbados, Kuba, Kostaryka, Grenada, Salwador, Bahamy, Honduras, Belize


7) AMERYKA POŁUDNIOWA

Zdobycie pocztówek od mieszkańców A.Południowej to także nie lada wyzwanie. Mało osób chce wymieniać się pocztówkami, większość państw jest biednych, a poczta w wielu z nich bardzo słabo działa. Np. w Boliwii na cały kraj przypada około 5 placówek pocztowych.

Większość pocztówek zdobyłam dzięki podróżnikom Darii i Piotrowi Filipiakom ze "Świat jest książką" (zachęcam do zaobserwowania ich fanpage na facebooku). Przez kilka miesięcy przemierzyli oni prawie całą Amerykę Południową, organizując między innymi akcje pocztówkowe.

Posiadam pocztówki z państw i terytoriów świata takich jak: Argentyna, Brazylia, Chile, Ekwador, Kolumbia, Paragwaj, Peru, Trynidad i Tobago, Urugwaj.

Część kolekcji pocztówek z A. Południowej: Ekwador, Brazylia, Urugwaj, Chile, Argentyna, Peru, Trynidad i Tobago


8) ANTARKTYDA

Nie spodziewałam się, że kiedykolwiek pochwalę się pocztówką z Antarktydy. Wprawdzie nie ma ona znaczka z tego kontynentu, bo została wysłana z Chile, ale...była ona na Antarktydzie i ma stempel z Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego. Wtedy niestety były  problemy z pocztą na Antarktydzie, ale i tak cieszę się, bo jest to naprawdę pocztówkowe osiągnięcie. Pocztówkę zdobyłam od polskich podróżników.

Moja perełka w kolekcji: pocztówka z Antarktydy


W przyszłości postaram się przygotować dla Was wpis na temat postcrossingu, bardziej ogólny. O cenach kartek, znaczków, jak je zdobyć, wszystko na temat wysyłki pocztówek i jak w ogóle zacząć zajmować się tym hobby na dłuższą metę + kilka moich doświadczeń. Ja zajęłam się postcrossingiem na studiach, w 2015 roku i myślę, że przez te ostatnie lata dużo się tego nazbierało.

Na początku łatwo jest zdobyć pocztówki z ok. 50 państw, później zaczynają się już schody i każda pocztówka z nowego kraju jest traktowana jako przedmiot na wagę złota :) Oczywiście nie zbieram pocztówek na wyścigi i tylko z nowych państw. Organizuję też nowe wymiany z osobami z USA, Holandii czy Malezji. Każda pocztówka w mojej kolekcji jest niezwykle cenna i stanowi dla mnie dużą wartość sentymentalną. Każda wiadomość zapisana innym pismem, zawierająca różne historie osób, które je napisały. Czytanie ich sprawia mi ogromną przyjemność.

A Wy kolekcjonujecie pocztówki?


Pozdrawiam, Ola

2 komentarze:

  1. Również zbieram pocztówki. W moim przypadku zależy mi na pocztówkach z miejsc w których sama byłam, choć chętnie przyjmuję również te od przyjaciół.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że też kolekcjonujesz :) Moja kolekcja dzieli się na pocztówki ze świata tzn. te wysłane z danego kraju ze znaczkiem, pocztówki przywiezione z moich podróży, pocztówki przywiezione przez znajomych/rodzinę, a także inne przedstawiające ilustracje, zwierzęta, sztukę itd. Jest ich sporo. W dzisiejszym wpisie postanowiłam skupić się na tej pierwszej grupie. Niewykluczone, że kiedyś pokażę moje kolejne zbiory. Pozdrawiam.

      Usuń