czwartek, 15 października 2020

Roztocze 2020: Rezerwat "Szum" i atrakcje Górecka Kościelnego

Kwitnące wrzosy przed rezerwatem "Szum"

Ciąg dalszy relacji z wycieczki na Roztocze..

Pierwszego dnia wycieczki, po zameldowaniu się i rozpakowaniu swoich rzeczy, udajemy się pieszo do rezerwatu przyrody "Szum", gdzie możemy cieszyć się pięknem przyrody w zacisznym lesie. Następnego dnia odkrywamy architekturę sakralną Górecka Kościelnego. Jeżeli więc chcecie się dowiedzieć czy warto zwiedzić te miejsca to zapraszam na moją relację. Na końcu wpisu znajdą się informacje praktyczne.

Rezerwat przyrody "Szum" ( nie mylić z rezerwatem "Szumy nad Tanwią") zajmuje obszar o  powierzchni 18 hektarów. Utworzono go w latach 50. XXw. , po to żeby zachować naturalny stan krajobrazu odcinka rzeki "Szum". Rezerwat znajduje się na pograniczu Górecka Starego i Górecka Kościelnego.

Przez rezerwat biegnie niebieska ścieżka dydaktyczna, o długości ok. 2 km. Rozpoczyna się ona na parkingu przy rezerwacie, który znajduje się przy szosie w Górecku Starym.

Rzeka "Szum"

Dużą atrakcją rezerwatu są progi skalne, które tworzą niewielkie wodospady. W przeszłości były wykorzystywane do prania ubrań.

Opieńki miodowe

Na trasie ścieżki znajdują się liczne tablice edukacyjne. Dla nas najciekawsza była tablica przedstawiająca zegar ptasiego śpiewu. W śpiewie ptaków występuje cykl dzienny. W maju i czerwcu najintensywniej śpiewają w godzinach porannych. Każdy gatunek rozpoczyna swój śpiew o różnej porze, co możecie zobaczyć na tablicy. Znajomość śpiewu pozwala rozpoznać poszczególne gatunki.

Tablica edukacyjna

To miejsce jest także wyjątkowe za sprawą licznych chronionych gatunków roślin takich jak np. rosiczka okrągłolistna, lilia złotogłów czy widłak jałowcowaty.

Na obszarze rezerwatu mieści się także zbiornik zaporowy, do którego dotrzecie ścieżką, o której już wspominałam. Zbiornik można obejrzeć z kilku fajnych punktów widokowych na trasie. W lustrze wody odbijają się drzewa porastające brzegi zalewu. Bardzo polecam Wam tam zajrzeć.

Widłak jałowcowaty w rozkwcie

Widok z zapory na zalew

Kolejnego dnia zwiedzamy Szczebrzeszyn i wieżę widokową w Zwierzyńcu. Relacja pojawi się wkrótce na blogu. Mając jeszcze trochę czasu i siły wybieramy się jeszcze do miejscowości Górecko Kościelne (niedaleko mamy nocleg). Pierwszym obiektem, który chcemy zobaczyć w tym miejscu jest drewniany kościół rzymskokatolicki pw. św. Stanisława Biskupa. Udaje nam się wejść do środka i chociaż przez chwilę podziwiać jego wnętrze.

Ten modrzewiowy kościół wzniesiono w XVIII w. z inicjatywy Jana Jakuba Zamoyskiego. We wnętrzu świątyni znajduje się XVIII-wieczny obraz św. Stanisława. Obok kościoła wzniesiono murowaną dzwonnicę bramną.

Kościół pw. św. Stanisława Biskupa

Wnętrze kościoła pw. św. Stanisława Biskupa

Za kościołem znajduje się dróżka prowadząca do drewnianej kapliczki "Pod Dębami" z pierwszej połowy XIXw. Największego wrażenia nie zrobiła na nas sama kapliczka, a kilkusetletnie dęby- pomniki przyrody. We wnętrzu jednego z nich można się nawet schować! :) Idąc dalej można dotrzeć do rzeki Szum, w pobliżu której zlokalizowana została kaplica "na wodzie". Niestety będąc na miejscu zapomniałyśmy o niej i skróciłyśmy sobie nasz spacer.

Górecko Kościelne to taka mała wieś, a jest naprawdę bardzo urokliwa. Przy dróżce prowadzącej do kapliczek znajduje się pracownia artystyczna z różnymi rzeźbami, obrazami itd. Oprócz tego krzyże przydrożne czy też inne ciekawe elementy. Na jednym z dębów za kościołem całkiem przypadkowo odkryłyśmy maleńką kapliczkę pośród konarów drzewa. Niesamowity klimat panuje w tym miejscu. Nam się udało być tam w trakcie tzw. złotej godziny, więc cała atmosfera tego miejsca była magiczna.

Dróżka prowadząca do kapliczki

Kapliczka "Pod Dębami"

Kilkusetletnie dęby- pomniki przyrody

Maleńka kapliczka pośród konarów dębu

Rezerwat "Szum" tak nam się spodobał, że po obejrzeniu kościoła i kapliczki postanowiłyśmy tam pojechać i zrobić zdjęcia o złotej godzinie. Sam rezerwat jest rozległy, a my chciałyśmy tyko dotrzeć na zaporę. Zostawiłyśmy więc samochód na drugim parkingu przy rezerwacie skąd jest tylko kilka minut ścieżką dydaktyczną nad zbiornik. Turystów tam nie było wcale, więc w ciszy i spokoju mogłyśmy podziwiać widoki na wodę i przy okazji zrobić kilka fajnych zdjęć. Warto było tam pojechać po raz kolejny.

Zapora

Widok na zbiornik zaporowy widziany z zapory

Stare sosny w zachodzącym słońcu

INFORMACJE PRAKTYCZNE:

1) Dojazd/Parkingi

Od Józefowa kierujcie się drogą 853, następnie drogą przez Brzeziny do Górecka Starego lub od razu drogą przez Górecko Kościelne. W zależności od tego, gdzie chcecie zacząć szlak.

Przy rezerwacie są 2 parkingi. Pierwszy z nich znajduje się od strony Górecka Starego i tam też rozpoczyna się ścieżka dydaktyczna. Drugi parking jest od strony Górecka Kościelnego i tam się kończy ścieżka dydaktyczna (lub też rozpoczyna jak kto woli). Od tego drugiego parkingu jest bliżej nad zalew. Oba parkingi są bezpłatne. Polecam przejść cały rezerwat.

Przy kościele w Górecku Kościelnym znajduje się bardzo duży parking (bezpłatny). Za kościołem przy początku dróżki do kapliczek także można bezpłatnie zostawić samochód na wyznaczonym miejscu.

2) Bilety wstępu

Wstęp do wyżej wymienionych miejsc jest bezpłatny.

Jeżeli macie jakieś pytania to zadawajcie je w komentarzu :)