środa, 14 sierpnia 2019

Lwów- aktualne ceny, informacje praktyczne, co kupiłam, podsumowanie wyjazdu

W dzisiejszym wpisie przygotowałam dla Was niezbędnik- czyli wszystko co musicie wiedzieć przed przyjazdem do Lwowa. Wpis będzie podzielony na kategorie, więc jeśli nie jesteście jakąś zainteresowani to przewińcie dalej :) Najpierw opowiem trochę o informacjach praktycznych i tegorocznych cenach, a następnie pokażę co zakupiłyśmy we Lwowie. Na koniec krótkie podsumowanie ile kosztował nas cały wyjazd i ogólne wrażenia. Wielokrotnie pisałam, że na Ukrainie nie jest wcale tak bardzo tanio, więc dzisiaj przekonacie się, że to rzeczywiście prawda.

Kubek z herbatą w dłoń i zapraszam do czytania :)

WALUTA

Na Ukrainie walutą są hrywny. W przeliczeniu: 100 hrywien dostaniemy za ok. 15zł, czyli 1UAH to ok. 0,15zł. Ten przelicznik będę stosować w dzisiejszym wpisie. My większość pieniędzy wymieniałyśmy w kantorach w centrum Lwowa (ceny wszędzie były porównywalne) i trochę też w Przemyślu obok dworca kolejowego, gdzie było odrobinę drożej. Po uśrednieniu wyszło 0,15zł za hrywnę. To prawda, że nie warto wymieniać wszystkich pieniędzy w Polsce, bo na Ukrainie jest nieco korzystniejszy kurs walutowy.

Ukraińskie hrywny

JĘZYK

Na Ukrainie językiem urzędowym jest j. ukraiński. Podobny do rosyjskiego, jednak wielu mieszkańców nie chce rozmawiać w tym języku. Wielkim problemem w mieście było to, że wiele nazw ulic było pisane cyrylicą, więc nieznajomość tego alfabetu była uciążliwa. Powiem tak, my pojechałyśmy do Lwowa ze znajomością angielskiego i średnią znajomością rosyjskiego przez moją mamę. Momentami było trudno się dogadać, ale poradziłyśmy sobie. Po angielsku się szybciej dogadacie z młodszymi osobami, a ze starszymi różnie bywa, więc próbujcie w każdym języku jaki znacie :)

BEZPIECZEŃSTWO

Już od 2014r. na zachodzie Ukrainy oraz na Krymie trwa wojna. Te regiony są na tyle daleko od Lwowa, że można tam bezpiecznie podróżować. Będąc we Lwowe widziałyśmy pojedynczych żołnierzy przechodzących ulicami miasta, policji zbytnio tam się nie widuje. Podczas 4 dni nic nas złego nie spotkało, mimo że dużo poruszałyśmy się pieszo. Także możemy z własnego doświadczenia powiedzieć, że Lwów to bardzo bezpieczne miasto. Jedna rada: uważajcie na przejściach dla pieszych, bo kierowcy zbytnio ne zwracają na nie uwagi i jeżdżą jak sami chcą.

JAK DOJECHAĆ DO LWOWA?

Oczywiście sposobów jest wiele, nie chcę się o tym za dużo rozpisywać, ponieważ ten temat przewija się na wielu blogach.
Do Lwowa dotrzecie:
- samolotem
- autobusem z Polski
- marszrutką z granicy polsko-ukraińskiej
- własnym samochodem
- pociągiem z Krakowa lub z Przemyśla

O tym ostatnim napiszę trochę więcej, ponieważ my się na niego zdecydowałyśmy. Pociąg na trasie Kraków-Lwów-Kijów jest to nocny pociąg, którym rano docieracie na ukraińską stronę. My wybrałyśmy opcję pociągu Przemyśl-Kijów, ponieważ byłyśmy poza Krakowem, poza tym podróż trwa krócej.

Ze względu na to, że planowałyśmy jechać w środku tygodnia, to bilety na pociąg kupiłyśmy dzień wcześniej. Podróż trwała około 2 godzin. Przed zajęciem miejsc w pociągu pokazujemy konduktorowi swoje paszporty. Odprawa celna i paszportowa odbyła się w trakcie jazdy. Najpierw do pociągu na przejściu kolejowym Medyka- Mościska II wsiedli polscy, a później ukraińscy celnicy i pogranicznicy. Przejście kolejowe jest niedaleko przejścia samochodowego Medyka-Szeginie. Z Pzemyśla wyjeżdżamy o 13:10, a jesteśmy już na 16 (czasu ukr.) we Lwowie. Pamiętajcie, żeby przestawić zegarek godzinę do przodu!

Ukraina znajduje się poza UE więc, żeby przekroczyć granicę tego kraju należy posiadać ważny paszport, wizy nie potrzebujemy

Ile kosztuje bilet z Przemyśla do Lwowa? (cena na 2019)

Bilet jest sprzedawany z przydzieloną miejscówką, najlepiej go kupić w Polsce, a jego cena to 29,95zł/os.- cena regularna, bez żadnych zniżek.

Bardzo Wam polecam ten rodzaj transportu. Zaletą jest przede wszystkim znaczna oszczędność czasu, bo odprawa jest w trakcie podróży.

NOCLEG

Tutaj pewnie nikogo nie zaskoczę. Mieszkanie wynajęłyśmy za pośrednictwem airbnb. Nocleg zarezerwowałyśmy tylko 2 dni przed podróżą. Był jeszcze duży wybór. Podczas cztero-dniowej wycieczki nie chciałyśmy mieszkać w hostelu, a wynajem mieszkania na 3 noce  nie był zbyt kosztowny. Oprócz dobrych opinii, które miał gospodarz, zwróciłyśmy też uwagę na lokalizację. Nie chciałyśmy mieszkać w samym centrum, żeby mieć ciszę, więc poszukałyśmy takiego miejsca, żeby było poza rynkiem, ale w pobliżu. Od wynajętego mieszkania do centrum szłyśmy około 10-15 minut pieszo, było ono w cichej okolicy, blisko sklepów spożywczych.

Koszt wynajęcia takiego niewielkiego mieszkania typu studio na 3 noce za 2 osoby wyniósł nas: 59,35zł x3 + opłata serwisowa i opłata za sprzątanie co dało razem 272,13zł. (ok. 45zł/os./noc)

We Lwowie jest duży wybór noclegów, w świetnych cenach. Jest to kategoria, na której można najwięcej zaoszczędzić, trzeba tylko dobrze poszukać. Pod tym względem Lwów jest dużo tańszy od innych europejskich miast.

TRANSPORT PUBLICZNY

Komunikacja miejska we Lwowie ma wiele wad, o których by można stworzyć oddzielny wpis. Ma też jedną zaletę: cena. Bilety na transport po mieście są bardzo tanie, kupimy je u kierowcy/motorniczego w pojeździe. Po mieście możecie poruszać się tramwajami, autobusami, marszrutkami (busy), trolejbusami, taksówkami czy też pieszo. Pamiętajcie, że wsiada się pierwszymi drzwiami.

Cena biletu jedno-przejazdowego na tramwaj (bo tylko z niego korzystałyśmy) to 5UAH= ok. 0,75zł. Tanio, prawda? Można właściwie powiedzieć, że prawie za darmo. W przypadku innych środków transportu ceny są podobne.

Minusy transportu publicznego we Lwowie:
- zatłoczone pojazdy, które mają już swoje lata
- fatalna jakość dróg i torowisk
- brak rozkładu jazdy na przystankach
- brak aktualizacji tras pojazdów
- tabliczki z kierunkami jazdy napisane cyrylicą
- bilety można kupić tylko w pojeździe, przeważnie za odliczoną kwotę u kierowcy/motorniczego, a automaty biletowe tam nie funkcjonują
- kasowniki w pojazdach wyglądają jak hamulce bezpieczeństwa, więc na początku trudno domyślić się, że bilet kasuje się ręcznie

My jechałyśmy tylko 2 razy tramwajem i w sumie cieszę się, że tak mało. Był to tramwaj nr 1, który kursuje na trasie Skrynia Mall- Pohulianka. Dojedziecie nim m.in. z Cmentarza Łyczakowskiego na Rynek czy z Rynku na Dworzec Kolejowy.

JEDZENIE

Jedzenie we Lwowie to jest temat rzeka. Na każdym kroku w centrum miasta spotkacie restauracje, bary i liczne kawiarnie. Większość z nich ma niezwykle oryginalne wnętrza jak np. "Apteka Mikolasha" czy "Poczta". Ceny są umiarkowane, niezbyt niskie, w niektórych lokalach znacznie wygórowane. To wszystko za sprawą turystów, dzięki którym pewne miejsca są coraz bardziej popularne i można na nich coraz więcej zarobić.

Na mieście piłyśmy głównie herbatę, kawę, a jadłyśmy głównie w kawiarniach ciastka czy lody. Mając do dyspozycji mieszkanie samodzielnie przygotowywałyśmy większość posiłków i nie chodzi tu o względy finansowe tylko raczej zdrowotne.

Przykładowe ceny we lwowskich kawiarniach (2019):

"POCZTA"- ul. Drukarska 3
Herbata owocowa- 20UAH = ok. 3zł
Cappucino- 32UAH = ok. 4,8zł
Sernik z czekoladą (kawałek 1szt.)- 49UAH = ok. 7,35zł

"LAMPA GAZOWA"- ul. Virmens'ka 20
 Herbata czarna- 26UAH = ok. 3,9zł
 "Chemiczny eksperyment" (najtańsza opcja); (10 nalewek w różnych smakach)- 120UAH = ok. 18zł

"DOM LEGEND" (lokal zlikwidowano, możliwe, że został dodatkowo otworzony w wakacje)- ul. Staroievreiska 48

"CABINET"- ul. Volodymyra Vynnychenka 12
Capuccino- 45UAH = ok. 6,75zł
2 gałki lodów- 35UAH = ok. 5,25zł

"APTEKA MIKOLASHA"- ul. Mikołaja Kopernika 1
Herbata czarna- 45UAH = ok. 6,75zł
Sernik z pomarańczą (kawałek)- 117 UAH = ok. 17,55zł

Po otrzymaniu rachunku w niektórych lokalach byłyśmy trochę zdziwione, że wcale nie jest tak tanio jak się wydawało. Czasami nawet w Krakowie można zjeść taniej. Także pod tym względem Lwów nie wypada jakoś super cenowo, ale czasami dla samego wnętrza warto coś zamówić :) Jak w każdym mieście wiadomo są tańsze jak i droższe miejsca. My kierowałyśmy się opiniami w internecie dotyczącymi tych lokali. Widać, że we Lwowie robi się coraz drożej, ale nadal jest to jedno z najtańszych europejskich miast, które odwiedziłyśmy. Wszystkie z wyżej wymienionych miejsc są warte odwiedzenia.

BILETY WSTĘPU

Będąc we Lwowie korzystałyśmy z wielu atrakcji bezpłatnych takich jak np. lwowskie kościoły, cerkwie, podwórko zagubionych zabawek, Kopiec Unii itd. Nie obyło się także bez zakupu biletów upoważniających do wstępu na teren danego obiektu. Poniżej ceny biletów, jakie my kupiłyśmy podczas lipcowego wyjazdu:

Bilety wstępu do Opery na zwiedzanie:
- normalny- 80UAH = ok. 12zł
- ulgowy (studencki, wystarczy polska legitymacja)- 40UAH = ok. 6zł

Opera Lwowska: Svobody Ave, 28, L'viv

W okresie wakacyjnym nie ma przedstawień. Podczas naszego pobytu sala główna była nieczynna dla zwiedzających, więc ceny biletu jak na to co można było zobaczyć były wygórowane. Biorąc pod uwagę, że w poprzednich latach koszt biletu to około 5zł, tak teraz znacznie wzrósł. Jednak będąc we Lwowie nie wypada nie zwiedzić Opery, więc mimo wszystko warto wejść do środka.

---------------------------------------------------------------------
Będąc na Lwowskim Rynku wstąpiłyśmy też na "Włoskie Podwórko". Myślałyśmy, że wejście do restauracji, która znajduje się na arkadowym dziedzińcu, jest bezpłatne. Tymczasem za wstęp trzeba było zapłacić. Jeżeli nie planujecie robić dużej ilości zdjęć, to szkoda czasu na tę atrakcję.

Bilety wstępu na "Włoskie Podwórko":
- normalny- 10UAH = ok. 1,5zł
- bilet ulgowy kosztuje połowę mniej, ale jest on dla studentów ukraińskich

"Włoskie Podwórko": Rynok Square, 6, L'viv
Poniedziałek-Niedziela- 10:00-22:30

----------------------------------------------------------------------------
Bilety wstępu do Kaplicy Boimów:
- bilet normalny- 30UAH = ok. 4,5zł

Kaplica jest niewielka, ale warto zobaczyć rzeźby zdobiące jej wnętrze, a wstęp nie jest drogi. Tutaj problem jest trochę z wejściem do środka. My byłyśmy już w godzinach otwarcia, a była jeszcze zamknięta. Wszystko zależy od osoby, która ją otworzy. Trochę jest to niefajne traktowanie turystów, ale trzeba się z tym pogodzić i uzbroić w cierpliwość.

Kaplica Boimów: Katedralna Square, 1, L'viv
Poniedziałek- zamknięta
Wtorek- Piątek- 11:00-17:00
Sobota-Niedziela- 10:00-18:00

-----------------------------------------------------------------------------
Bilety wstępu na Cmentarz Łyczakowski (łącznie z Cmentarzem Orląt):
- bilet normalny- 40 UAH = ok. 6zł
- bilet ulgowy (studencki, wystarczy polska legitymacja)- 30 UAH = ok. 4,5zł
- bilet na fotografowanie aparatem (telefonem komórkowym za darmo)- 10 UAH = ok. 1,5zł
- przewodnik po cmentarzu z mapą- 20 UAH = ok. 3zł

Poniedziałek-Niedziela- 9:00-18:00
Wejście na cmentarz od ul. Mechnykova 33.

ROZMOWY I INTERNET NA UKRAINIE

Strona internetowa Kyivstar

Minuta rozmowy i internet jest bardzo drogi na terenie Ukrainy. Jeżeli chcecie korzystać z płatnego internetu to tylko w grę wchodzi ukraińska karta SIM. Pierwsze co zrobiłyśmy po przyjeździe do Lwowa to poszłyśmy do salonu ukraińskiej sieci Kyivstar i kupiłyśmy pakiet rozmów i internetu.

Wejdźcie na stronę https://kyivstar.ua/en/mm, następnie w zakładce MOBILE INTERNET wybierzcie sobie pakiet, który Was interesuje, zapiszcie go sobie i pokażcie sprzedającemu. On uaktywni Wam starter i wybrany pakiet.
My wybrałyśmy pakiet "Unlim Messangers" i miałyśmy 4GB internetu i 60 minut do Polski, co nam w zupełności wystarczyło. Karta SIM posłuży nam jeszcze podczas następnej wizyty, wystarczy tylko ją od nowa doładować.

! Nie wiem jak działają te pakiety w innych częściach Ukrainy, na terenie Lwowa ta opcja super działa, nie wiem jak jest gdy poruszacie się pomiędzy innymi ukraińskimi miastami !

Adres salonu: street Horodotska, 139, L'viv.

Od razu powiem, ze ciężko dogadać się tam w j.polskim, ale sprzedawca powinien wiedzieć o co chodzi, jeśli napiszecie sobie na karteczce co chcecie kupić :)

Koszt takiego pakietu z kartą SIM wyniósł nas 110UAH = ok. 16,5zł.

WYSYŁKA POCZTÓWKI DO POLSKI

Jeżeli interesuje Was wysłanie pocztówki z Ukrainy bliskim, to koszt takiej wysyłki wyniesie Was 30UAH = ok. 4,5zł. Kartkę kupcie jednak wcześniej, bo na tej poczcie przy Rynku nie można kupić widokówek. Pocztówka powinna dojść w przeciągu 2 tygodni. Cena jest niższa niż w Polsce (5/6zł), ale też porównywalna do np. Niemiec, gdzie wysyłka to koszt ok. 1EUR = ok. 4,3zł.

!Pamiętajcie, żeby szukać placówek "Ukrposhta", a nie "Nowa Poczta"- odpowiednik InPostu!

Adres poczty przy Rynku: Valova St., 14, L'viv.

Jedna z ukraińskich skrzynek pocztowych

PAMIĄTKI

Zawsze, na każdej wycieczce wchodzę do kilku sklepów pamiątkowych. Uwielbiam oglądać te wszystkie drobiazgi, mimo że ostatecznie decyduję się tylko na pocztówki i magnes. Dla niektórych jest to startą pieniędzy, a inni nie wyobrażają sobie wycieczki bez przywiezienia kawałka danego kraju. Dla mnie najlepszą pamiątką są zdjęcia, dlatego zawsze robię ich mnóstwo, ale także pocztówki i magnesy, czy też słodycze i wyroby z danego kraju.

We lwowskich sklepikach znajdziecie mnóstwo wszystkiego. Rękodzieło w postaci ukraińskich koszul, malowanych matrioszek itd., ale także mnóstwo magnesów, breloczków, pocztówek i innych. Jeżeli chodzi o ceny pocztówek to są wyższe lub porównywalne do Polski, za to magnesy są bardzo tanie. Przykładowo ukraińska matrioszka jest nawet nieco droższa niż ta czeska. W sklepikach znajdziecie też duży wybór kawy, mydełek i słodyczy w opakowaniu z wizerunkiem miasta. Poniżej ceny i kilka zdjęć lwowskich sklepików z pamiątkami.

Ceny pamiątek we Lwowie (2019):
- pocztówka - tradycyjna wielkość, typowa pocztówka- średnio 10UAH = ok. 1,5zł.
Najtaniej widziałam pocztówki po 7UAH = ok. 1,05zł (sklepik obok Katedry Jura)
- magnes- tutaj ceny są różne w zaleności od wielkości, w większości sklepów stałe ceny, za przestrzenny magnes "made in Ukraine" zapłącimy 40-50UAH = ok. 6-7,5zł.
- breloczek z matrioszką ręcznie malowaną- 80-90UAH = ok. 12-13,5zł
- rodzina matrioszek ukraińskich (3 lub 5)- 250-550UAH= ok. 37,5-82,5zł
- kawiarka w "Kopalni Kawy"- 360UAH = ok. 54zł
 -czekolady/bombonierki z wizerunkiem miasta- 35-70UAH = ok. 5,35-10,5zł
- pudełko czekoladek w manufakturze czekolady- 375UAH = ok. 56,25zł
- naczynia ceramiczne- od 110UAH = od ok. 16,5zł

To są uśrednione ceny, jak dobrze poszukacie to znajdziecie taniej lub drożej. Widać, że Ukraina przestała być przystępna cenowo dla przeciętnego Polaka, nie wspominając już o mieszkańcach.

Prawo jazdy ze zdjęciami polityków
Torebki na jednym z bazarków
Drewniane figurki i matrioszki na bazarku
Tradycyjne ukraińskie stroje
Papier toaletowy z prezydentem Rosji
Czekolada z wizerunkiem Lwowa
Bombonierki z wizerunkiem miasta
Magnesy i ozdobne zegary
Ceramiczne naczynia
Rękodzieło w jednym ze sklepików
Kawiarki w "Kopalni Kawy"
Ozdobne pudełka z czekoladkami w manufakturze czekolady (375UAH)

ZAKUPY SPOŻYWCZE

Jak wspominałam we wcześniejszych wpisach, robiłyśmy zakupy spożywcze w małych marketach i w sklepie"Roshen". Ceny były różne w zależności od miejsca. W niektórych zdarzały się promocje.

Przykładowe ceny produktów spożywczych we Lwowie (2019):

- ciastko "miś lubiś"- 9AUH = ok. 1,35zł

Najbardziej popularny lwowski sklep ze słodyczami "Roshen" na ulicy Valovej 4

POWRÓT DO POLSKI

Wróciłyśmy też tą samą drogą pociągiem. Bilety kupiłyśmy dzień przed wyjazdem z Polski, a więc 5 dni wcześniej. Pociąg powrotny miał wagony sypialne, wiec siedzenie w nich było trochę niewygodne. Podróż trwała około pół godziny dłużej niż w pierwszą stronę, ponieważ pogranicznicy zabrali nam nasze paszporty i dopiero po kilkunastu minutach odzyskaliśmy je z powrotem. Jeżeli chodzi o kontrolę celną to była bardziej szczegółowa dla pasażerów wjeżdżających na terytorium naszego kraju niż na Ukrainę. My miałyśmy tylko 2 plecaki, nikt ich nie sprawdzał, zadano nam tylko kilka pytań i właściwie to wszystko. Wieczorem byłyśmy już w Przemyślu, a następnie wróciłyśmy pociągiem do Łańcuta. Bilet powrotny kosztował nas tyle samo czyli 29,95zł/os. :)

Pociąg, którym wróciłyśmy do Polski

CO KUPIŁAM WE LWOWIE?

Przede wszystkim lwowskie słodycze, magnesy, pocztówki i ukraińską matrioszkę. Ceny były dosyć wygórowane, a nasz budżet był nieco ograniczony. Starałam się, żeby były to produkty, których nie kupimy w Polsce. Oprócz tego przywiozłam ze sobą masę zdjęć i bezcennych wspomnień, które są najlepszą pamiątką i pozostaną ze mną na długo. Nasze zakupy możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach.

PODSUMOWANIE WYJAZDU I OGÓLNE WRAŻENIA

We Lwowie spędziłyśmy z mamą w sumie 4 dni łącznie z przejazdem do i ze Lwowa. Jechałyśmy w środku tygodnia, dzięki czemu nie było takiego tłumu turystów. Jadąc na Ukrainę nie nastawiajcie się, że jest tam bardzo tanio, bo możecie się zawieść. My miałyśmy właśnie przez to mieszane uczucia. Lwów stał się bardzo turystycznym miastem i zarabia na turystach jak tylko się da. Z żadnej podróży nie wróciłam taka zmieszana jak po tych 4 dniach. Te ogromne dysproporcje w społeczeństwie i kontrasty uświadomiły mi dlaczego tak wielu mieszkańców Ukrainy przyjeżdża do Polski. Są tam bardzo małe zarobki i większość mieszkańców żyje w ogromnej biedzie. Tylko turystów i bardzo bogatych stać na atrakcje w centrum miasta. Warto wyjść poza centrum żeby zobaczyć jak wygląda prawdziwy Lwów- nie tylko taki wyidealizowany przez media.

Ta wycieczka naprawdę dała mi wiele do myślenia, ale pewnie nie szybko wrócę do Lwowa. Może kiedyś, za parę lat, wrócę zobaczyć jak Lwów się zmienił, mam nadzieję, że na lepsze.

Podsumowując, to co pewnie wielu z Was interesuje to ile to wszystko kosztowało. A więc, koszt wycieczki 4-dniowej do Lwowa na osobę ze wszystkim wyniósł 350zł! w tym:
- 3 noce w mieszkaniu, kilkanaście minut spacerem od centrum
- bilety kolejowe na trasie Łańcut-Przemyśl, Przemyśl- Lwów, Lwów-Przemyśl, Przemyśl- Łańcut
- pamiątki i zakupy spożywcze
- bilety wstępu do zwiedzanych obiektów
- bilety na komunikację miejską
- jedzenie podczas wyjazdu i inne drobne wydatki

Część jedzenia wzięłyśmy z Polski, ale też część przywiozłyśmy z Ukrainy, czego nie wliczałyśmy w koszty. Oczywiście można by pojechać taniej, ale jak za taką wycieczkę 350zł naprawdę warto :) Kilka lat temu, kiedy we Lwowie było naprawdę tanio to taka wycieczka kosztowałaby grosze.

Podobna wycieczka z biurem podróży wyniosłaby nas 2 razy tyle, więc warto dobrze zaplanować wyjazd i pojechać na własną rękę.

To już ostatni wpis o Lwowie na moim blogu, mam nadzieję, że moje relacje z tej wycieczki Wam się podobały i skorzystacie z powyższych rad podczas planowania podróży do Lwowa.